Knowit kjøper Creuna og blir Nordens største digitalbyrå
Knowit Experience kjøper Creuna og styrker med det posisjonen i det nordiske markedet. Selskapenes tilbud i markedet supplerer hverandre godt, innen både digital strategi, datadrevet salg og markedskommunikasjon. Oppkjøpet betyr at Knowit Experience vokser til rundt 900 ansatte og antallet ansatte i konsernet øker til rundt 2600.
Etterspørselen etter digitale tjenester er raskt økende i både privat og offentlig sektor, som et resultat av endret kundeatferd i samfunnet. Dette har blitt ytterligere forsterket av Covid-19. Knowit er allerede godt posisjonert, med bred kompetanse innen systemutvikling og digital transformasjon. Gjennom oppkjøpet av Creuna, med sin sterke posisjon innen design og tech, vil tilbudet til markedet bli enda mer konkurransedyktig.
Fusjonen og integrasjonen av Creunas virksomhet med Knowit Experience vil gi betydelige synergier på kostnadssiden, kombinert med nye forretningsmuligheter, og er ventet å gi positiv lønnsomhetsutvikling. Knowit forventer at oppkjøpet vil ha en positiv innvirkning på resultatene allerede fra 2021.
Med Creunas lokale kontorer, vil Knowit styrke sin tilstedeværelse og konkurransekraft i alle de nordiske landene. Oppkjøpet vil bety en betydelig økt markedsandel, i tillegg til å bidra til en ytterligere konsolidering av markedet.
– Vi ser at utviklingen til digitale forretningsmodeller øker takten ute hos våre kunder. Med Creuna på laget, blir vårt tilbud innen digital transformasjon det sterkeste i det nordiske markedet. Vi gleder oss til å ta imot våre nye kolleger fra Creuna, sier Per Wallentin, konsernsjef i Knowit.
– Vår ambisjon er å være det ledende byrået innen datadrevne kundeopplevelser i Norden. Med kompetansen og lidenskapen Creuna har for å utvikle sterke merkevarer og brukeropplevelser, styrker vi vår posisjon ytterligere. Samtidig blir vi en enda mer attraktiv arbeidsgiver med spennende utviklingsmuligheter for våre ansatte, sier Fredrik Ekerhovd, konserndirektør og leder for Knowit Experience.
– Sammenslåingen av Knowit og Creuna er en spennende satsning som vil gi våre ansatte helt nye karrieremuligheter. Vi deler sentrale verdier og lidenskapen for å hjelpe kundene våre å bygge sterke merkevarer, sier Torstein Harildstad, konsernsjef i Creuna.
De to organisasjonene vil bli samlet under merkevaren Knowit Experience.
Knowit Experience er et forretningsområde innen Knowit med rundt 600 spesialister innen teknologi, design og kommunikasjon – og med kunder innen en rekke sektorer, blant annet innenfor offentlig sektor, varehandel og helse.
Creuna er et nordisk digitalbyrå med rundt 300 ansatte i Danmark, Norge, Sverige og Finland.